کد خبر: ۵۲۵۲۵۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در بدو ورود مورد استقبال مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت:‌ این سفر برای پیگیری مصوبات سفر قبلی به استان، به ویژه طرح‌هایی که در منطقه خاص مکران به عنوان منطقه‌ای که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت به توسعه آن تاکید داشته‌اند، انجام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اینجا ظرفیت بسیار خوبی برای رونق تولید، اشتغال، گردشگری و اقتصاد دریا دارد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی تاکنون گام‌های خوبی برای توسعه استان برداشته شده است، اما وضع موجود استان با وضع مطلوب فاصله دارد و در این رابطه باید دولت و همه دستگاه‌های مرتبط با حکومت و نظام تلاش کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه در این سفر همچنین به دنبال آن هستیم که طرح‌های مرزی بین ایران و پاکستان نیز دنبال شود، اظهار داشت: در این سفر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و گردشگری، جاده‌های مواصلاتی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه دنبال می‌شود.

اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است/ ‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور/

رئیس جمهور با عذرخواهی از مردم استان برای اینکه امکان حضور در شهرستان‌های مختلف در این سفر پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: به مردم عزیز استان این وعده را می‌دهم که در اسرع وقت به شهرهای مختلف استان سفر کنم و با مردم عزیز دیدار داشته باشم و مصوبات سفر قبلی را دنبال کنم.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رسیدگی به مسائل استان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر باید کارِ بیشتری انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.

رئیس جمهور گفت: بر اساس وعده و میثاق خود با مردم تا آنجا که از رفع مشکلات و توسعه استان اطمینان حاصل کنم، پیگیری مسائل خواهم بود و این رویه دولت است که برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای استان را به شکلی دنبال کند که مردم احساس و ادراک پیشرفت را داشته باشند.

دکتر رئیسی در پایان از تلاش‌های نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، استاندار، نمایندگان محترم مجلس و مدیران عالی به ویژه در نیروهای مسلح برای رفع محرومیت‌ها و توسعه استان سیستان و بلوچستان و نیز ارتقای امنیت منطقه قدردانی کرد.



حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند/ دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون و در همه نقاط مرزی بگیرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و در مراسم آغاز لوله‌گذاری انتقال آب از دریا به استان‌های نوار شرقی کشور گفت: دولت ما تلاش می‌کند از دریای عمان آب به مناطق مختلف شرق کشور برسد که اجرای این طرح زمان‌بر است، اما حق‌آبه‌ای را که مردم سیستان از رود هیرمند دارند، نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد.

رئیس جمهور افزود: تا زمانی که آب به این منطقه برسد زمان طولانی نیاز است، البته دوستان و عزیزان ما که با انگیزه هستند تلاش می‌کنند این زمان را محدود کنند، ولی این حق‌آبه، حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است، مربوط به الان هم نیست، این در معاهدات و قراردادها هست و در تاریخ هم این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و مردم استفاده می‌کردند و مربوط به یک دوره خاصی نبوده است.

اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است/ ‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور/

دکتر رئیسی اظهار داشت: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث شده بر روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، تصریح کرد: باید هر چه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مسئله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تایید کردند، بسیار خوب اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان و بلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد؛ این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم. در همه نقاط مرزی کشور و نه صرفا در اینجا حق مردم کشورمان را خواهیم گرفت. آب مسئله اصلی دنیای امروز است و اجازه نمی‌دهیم این حق مردم ایران از طرف هیچ کشوری ضایع شود.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که مخاطبان این سخنان وی، باید این اخطار را کاملا جدی بگیرند، گفت: این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسئله گذر کرد، خیر گذشت ایام این مسئله را حل نمی‌کند. البته نماینده ما در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان نیز این مسئله را از طریق گفتگو و دیپلماسی پیگیری می‌کنند اما از حاکمان افغانستان می‌خواهم که این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.

 

افتتاح بازارچه مرزی مشترک «پیشین» و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کردند.

بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است/ ‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور/

6 هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشید مشترک «پیشین» بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

 

سران ایران و پاکستان تقویت همکاری‌های تجاری را بررسی کردند 

نخست وزیر پاکستان و اعضای هیات همراه پس از افتتاح بازارچه مرزی، طی دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران پیرامون تقویت همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کردند.

در این دیدار علاوه بر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان وزیران امور خارجه، انرژی، اطلاع رسانی، وزیر مشاور امور نفت، سروزیر ایالت بلوچستان و قائم‌ مقام وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند.

نخست وزیر پاکستان طی دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مرزی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیسی: اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است| ‌حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهید؛ بعداً گلایه نکنید

دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که رهبران دو کشور بر لزوم استمرار تبادل هیات‌های بلندپایه و تلاش مشترک برای افزایش حجم تجارت دوجانبه تاکید کردند.

این سومین دیدار دوجانبه شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران طی یکسال اخیر محسوب می‌شود. سران دو کشور سال گذشته نیز در سمرقند و سازمان ملل در نیویورک دیدار رسمی انجام دادند.

نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان ساعاتی پیش توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جهمور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

دفتر نخست وزیری پاکستان امروز گفت که فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار شده و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال کار بر روی ۵ بازارچه دیگر نیز است که به زودی گشایش خواهد یافت. همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی موثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به ۲۰۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها